فرازهایی از عرفان مولانا ( مجنون و ناقه)

شعر و عرفان

فرازهایی از عرفان مولانا ( مجنون و ناقه)

خداداد
شعر و عرفان

فرازهایی از عرفان مولانا ( مجنون و ناقه)

همچو مجنوند و چون ناقه اش یقین

داستان مبارزۀ نفس اماره با جان الهی انسان از دید مولانا

       

مولانادر دفتر چهارم ،داستان مبارزه جان الهی انسان که

همیشه رو به کمال داردونفس اماره را بیان می کند و به

صورت تمثیل بیان می کند که روزی مجنون سوار بر    
  
شتر خویش به سوی لیلیرهسپار می شود ولی در بین راه از

خود غافل می شود ویکدفعهمی بیند که شتردر خانه پیش

کرّۀ خودش است وسالها بدین منوال سپری می شود،یعنی

این که تا انسان عزم خود را جزم می کند که مراحل کمال را

طیکند نفس اماره انسان را به سوی پستی سوق می دهد

وسالها عمر انسان بدین منوال سپری می شود.راه به سوی

خدا دو گام بیشتر نیست و ما انسانها سالهای سال در این

مسیر که دو گام بیش نیست نوسان میکنیم و تا رهسپار وادی

توحید میشویم در چشم بر هم زدنی شتر نفس امّاره ما را به

 منزل اول میرساند و دوبارهباید از نو شروع کنیم.

همچو مجنونند وچون ناقه ش یقین           

می کشد آن پیش و،این واپس به کین

میل   مجنون   پیش  آن لیلی  روان           

میل   ناقه   پس    پی    کرّه    دوان

یک دم ار مجنون زخود غافل بدی          

ناقه  گر  دیدی    و   واپس      آمدی

عشق و سودا، چون که پر بودش بدَن       

می نبودش   چاره   از بیخود   شدن

آنکه   او   باشد   مراقب،  عقل    بود         

عقل   را    سودای   لیلی    در  ربود

لیک ناقه بس مراقب  بود  و  چست             

چون بدیدی او مهار خویش سست

فهم کردی زو، که غافل گشت و دنگ      

 رو سپس  کردی   به کرّه    بیدرنگ

چون به خود باز آمدی دیدی زجا             

 کاو سپس رفته است، بس فرسنگها

در   سه   روزه   ره بدین      احوالها          

  ماند    مجنون    در تردّد     سالها

گفت ای ناقه، چو هر     دو   عاشقیم         

 ما   دو    ضدّ ، پس   همره  نالایقیم

نیستت  بر   وفق من، مهر  و     مهار           

کرد   باید، از   تو عزلت     ،اختیار

این  دو  همره   همدگر   را    راهزن            

 گمره آن جان ، کاو فرو ناید زتن

جان  زهجر   عرش، اندر    فاقه ای           

 تن  زعشق   خاربن، چون  ناقه ای

جان   گشاید   سوی   بالا،   بال ها               

در زده  تن  در    زمین،     چنگالها

تا تو با من باشی ای  مرده   وطن                    

پس   زلیلی    دور   ماند  جان  من

روزگارم   رفت   زین   گون حالها                 

همچو   تیه و ، قوم   موسی، سالها

«خطوتینی » بود این ره  تا   وصال                   

 مانده ام در ره زشستت، شصت سال

راه   نزدیک و   بماندم سخت دیر                   

سیر گشتم زین سواری سیر   سیر

سرنگون خود را ز اشتر  در  فکند                 

 گفت    سوزیدم   زغم،  تا چند چند؟

پای را بربست   و   گفتا   گو   شوم                 

در  خم   چوگانش     غلطان   میروم

عشق    مولا،    کی   کم از  لیلا   بود             

 گوی    گشتن   بهر    او   اولی، بود

گوی شو  میگرد  بر   پهلوی   صدق             

 غلط   غلطان   در خم   چوگان عشق

کاین سفر زین پس بود ، جذب خدا               

و آن  سفر   بر  ناقه   باشد  سیر  ما

این چنین جذبی است، نی هر جذب عام          

که    نهادش    فضل  احمد، والسلام

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 25 فروردين 1390 | 23:43 | نویسنده : خداداد |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.